1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Waarom scoort ons persbericht zo slecht?

Een goed persbericht heeft uitsluitend een informerend karakter. Het bevat informatie voor journalisten die nieuwswaarde heeft. De introductie van een nieuw product, een nieuwe klant, een reorganisatie of het jaarverslag bijvoorbeeld. Het zijn allemaal (feitelijke) nieuwsberichten die voor journalisten interessant zijn om meer aandacht aan te besteden. Een persbericht is vooral geschikt om op een zakelijke, objectieve en efficiënte wijze de aandacht van de pers te trekken en grotere groepen mensen te bereiken.

Geen zekerheid
Een persbericht verzenden geeft u echter geen zekerheid van vermelding of plaatsing in de media. U weet ook nooit zeker wanneer en/of waar uw persbericht wordt geplaatst. Bovendien wordt uw persbericht niet altijd onverkort en onveranderd gepubliceerd. Journalisten halen er vaak uit wat interessant is en de rest wordt niet vermeld.

Nieuwswaarde
De nieuwswaarde bepaalt dus hoofdzakelijk of uw persbericht wordt geplaatst. Onder 'nieuwswaarde' wordt verstaan; de actualiteit van de informatie (recente ontwikkelingen), het belang van uw informatie (lees: hoe negatiever het nieuws, des te meer belangstelling heeft de pers), de mate waarin uw persbericht afwijkt van het gangbare nieuws, de belangstelling van de doelgroep voor uw informatie (vindt de doelgroep van het medium uw informatie interessant?). Tot slot is de autoriteit van uw nieuwsbericht van groot belang voor wel of niet plaatsen. Komt het persbericht van een belangrijke bron?





Inhoud en samenstelling
Niet alles heeft u zelf in de hand. Maar de inhoud en de manier van het samenstellen van uw persbericht heeft u wel degelijk in de hand! Veel gemaakte praktijkfouten als oorzaak van weinig effectieve persberichten zijn: 
- Het persbericht bevat geen actueel nieuws;
- De opbouw van het persbericht is verkeerd;
- Het taalgebruik is te wervend;
- Het persbericht is geschreven vanuit het perspectief van het bedrijf en niet vanuit de interessewereld van de lezers.

Belangrijke vragen
Stel uzelf daarom de volgende vragen voordat u een persbericht gaat schrijven
- Wat is het nieuws? Wat is mijn boodschap? Is het wel spannend genoeg voor de pers?
- Wat wil ik ermee bereiken? Welk doel heeft het persbericht?
- Welke journalist sturen wij het persbericht? Wanneer moet deze journalist het bericht krijgen om er nog wat mee te kunnen doen? Wat is zijn deadline?

Aandachtspunten
En houdt de volgende aandachtspunten goed in de gaten:
- Directe aandacht van de redacteur werkt stimulerend op plaatsing.
- Redacteuren zijn allergisch voor reclame.
- Verreweg de belangrijkste succesfactor is 'nieuwswaarde'. De nieuwswaarde hangt af van de actualiteit van de informatie en de relevantie van de informatie voor de media en hun doelgroepen.
- Een persbericht is geen reclame. Borstklopperij hoort niet in een persbericht thuis.
- Nieuws is vluchtig. Laat het dus niet te lang liggen. Uw kans op free publicity is zo voorbij.
- Een goed bericht bestaat uit feiten, feiten en nog eens feiten.
- Maak duidelijk voor welke redactie het bericht bestemd is.
- Ga er van uit dat niemand u kent of dat men vergeten is wie u bent. Sluit elk bericht af met feiten en cijfers over uzelf.
- Wek geen verwachtingen die u niet kunt waarmaken.
- Wees goed bereikbaar. Vermeld ook uw mobiele nummer: veel media werken immers ook ’s avonds.
- Een bericht met foto krijgt meer aandacht, voorzie foto’s van bijschriften.

 Software Persberichten schrijven

Digitale hulp nodig?
Wilt u digitale hulp bij het schrijven van een persbericht. Bestel dan nu de software Persbericht schrijven. Voor slechts een paar tientjes neemt een Wizard u bij de hand waarbij u alle stappen voor een professioneel persbericht doorloopt. Per onderdeel voert u op basis van de aanwijzingen van de software uw data in. U kunt daarbij gebruik maken van de vele voorbeelden.Vervolgens klikt u op “Maak persbericht” waarna in Word een compleet persbericht op uw beeldscherm verschijnt.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Vergelijkbare artikelen
foto bij uw persbericht
persbericht verzenden via e-mail
voorbeeld persbericht: let op vier belangrijke kenmerken
waarom scoort ons persbericht zo slecht?
persbericht en effectief taalgebruik
persbericht maken vraagt de nodige aandacht en ervaring
succesvol persbericht schrijven? aandachtspunten voor een scorend persbericht
vrije publiciteit: hoe zorgt u voor vrije publiciteit?

Orders en Opdrachten binnenhalen



Commerciële Tools voor meer Omzet (Zowel Off line als Online)

Helpt u dagelijks met Verkooptools, Verkoopmodellen, Checklists en Stappenplannen op het gebied van Marketing & Sales. Lees meer > ...