1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Persbericht en Effectief taalgebruik

Met de formulering van uw zinnen en uw taalgebruik kunt u de kans op scoren met uw persbericht aanzienlijk vergroten! Let bij het schrijven op de volgende aandachtspunten.


Aandachtspunt 1
Vermijdt vage termen en schrijf zo concreet mogelijk. Voorbeeld: noem een datum, tijdstip of jaartal in plaats van ‘onlangs’ of ‘niet zo lang geleden’ of ‘een aantal jaren terug’.

Aandachtspunt 2
Vermijd subjectiviteit, tenzij in citaten van een woordvoerder. Woorden als ‘de beste’, ‘de meest uitgebreide’, ‘onze vooraanstaande en toonaangevende ...’ hebben de associatie van reclametaal. Een journalist zal een subjectief persbericht eerder terzijde leggen.

Aandachtspunt 3
Geen lange en ingewikkelde zinnen maar korte zinnetjes die een snelle lezer direct oppakt en begrijpt. Voor de hele tekst gelden vanzelfsprekend de basisregels voor een goede tekst (veel korte zinnen met een lange zin als afwisseling, actieve vorm (geen ‘worden’ of ‘zijn’), geen ‘men’, geen ingewikkelde tangconstructies enz.). 




Aandachtspunt 4

Geen vaktaal of jargon voor een niet-ingewijde doelgroep.
Gebruik geen vaktaal of jargon voor een niet-ingewijde doelgroep. Verplaats u in de lezer: wat kan deze nog wel begrijpen en wat beslist niet? Komt u niet om jargon heen, leg dan gebezigde vaktaal uit. Een enkel jargonwoord kan overigens geen kwaad: het bevordert een beeld van deskundigheid.

Aandachtspunt 5
Schrijf alsof het door u gebrachte nieuws zojuist is gebeurd. Gebruik de voltooid of onvoltooid tegenwoordige tijd: dat geeft een sfeer van actualiteit. Dus ‘ons milieuvriendelijk product verovert de markt’ (gebeurt op dit moment) of ‘ons milieuvriendelijk product heeft de markt veroverd’ (is zojuist gebeurd).

Aandachtspunt 6 
Schrijf uw persbericht al vanuit het perspectief van de journalist. Vermijd dus de ik- of wij-vorm. Dat moet in de uiteindelijke tekst anders allemaal weer omgezet worden naar de derde persoon en dat kost tijd.

Aandachtspunt 7

Laat uw persbericht controleren op taalfouten. Zorg dat de tekst geen grammaticale of spellingsfouten bevat. Dat doet sterk afbreuk aan uw gezag bij taalgevoelige ontvangers als journalisten en redacteuren.


Tools voor de Communicatie Praktijk
Heeft u behoefte aan digitale ondersteuning in de vorm van Tools, Stappenplannen, Checklists en Voorbeeldmodellen? Kijk dan eens op de portal
Tools voor de Communicatie Praktijk. U kunt daar gebruik maken van meer dan honderd Modellen, Checklists, Stappenplannen en Tools voor een optimale bedrijfscommunicatie. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

 

 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Vergelijkbare artikelen
foto bij uw persbericht
persbericht verzenden via e-mail
voorbeeld persbericht: let op vier belangrijke kenmerken
waarom scoort ons persbericht zo slecht?
persbericht en effectief taalgebruik
persbericht maken vraagt de nodige aandacht en ervaring
succesvol persbericht schrijven? aandachtspunten voor een scorend persbericht
vrije publiciteit: hoe zorgt u voor vrije publiciteit?

Orders en Opdrachten binnenhalen



Commerciële Tools voor meer Omzet (Zowel Off line als Online)

Helpt u dagelijks met Verkooptools, Verkoopmodellen, Checklists en Stappenplannen op het gebied van Marketing & Sales. Lees meer > ...