1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Tien Vuistregels voor een Scorende Offerte

De offerte is na de mailing en het eerste gesprek, de derde fase op weg naar een nieuwe opdracht. Helaas schieten heel wat offertes hun doel voorbij.
De volgende tien vuistregels helpen u om beter te scoren met uw offertes.

Vuistregel 1
Begin ferm: Saaie, nietszeggende openingszinnen zijn bladvulling. Begin liever met: “Neemt u mijn aanbod aan, dan is uw probleem opgelost.” Of: “We hebben elkaar tijdens ons gesprek op 6 april goed begrepen.” Dan wel: “Zoals beloofd is hier het aanbod waarop u zit te wachten.”

Vuistregel 2
Vat samen: na de opening zet u kort en krachtig uiteen waar het om gaat. Als u in maximaal twee alinea’s de vraagstelling samenvat en de oplossing formuleert, bewijst u dé dienstverlener te zijn die uw prospect nodig heeft.

Vuistregel 3
Wees zelfbewust (a): Doorzichtig, niet versluierend taalgebruik getuigt van professionaliteit. Hanteer de bedrijvende vorm, alsof u de opdacht al op zak hebt. Dus niet: “Als we zaken met elkaar kunnen doen, mag u een doeltreffende brochure ontwachten”, wel: “Uw verkoop gaat er dankzij de brochure zeker op vooruit.”

Vuistregel 4
Wees zelfbewust (b): Uw offerte moet staan als een huis. De ontvanger mag niet worden opgezadeld met (nieuwe) vragen. Hij heeft al veel tijd aan het zoeken naar een externe diensverlener besteed. Nu wil hij spijker met koppen slaan. Zorg dat hij daar ù voor uitkiest. Met een zin als: “Ik ben uiteraard te allen tijden graag bereid tot het verstrekken van nadere informatie” doet u alsof u niet achter uw eigen aanbod staat.

Vuistregel 5
Prijs concreet: Een ‘geheel vrijblijvende’ offerte werkt argwaan op. U bedoelt er waarschijnlijk mee dat uw prospect geen verplichtingen heeft, maar hij zoekt onmiddellijk nar ‘stelposten’. Hij wil achteraf niet onaangenaam worden verrast door aanvullende nota’s of onverwachte nacalculaties. ‘Geheel vrijblijvende’ offertes maken minder kans dan aanbiedingen zonder slag om de arm. Laat die twee woorden weg.



Vuistregel 6
Hou het beknopt: de ene aanvrager stelt prijs op een zeer gedetailleerde offerte, de ander wordt tureluurs van al die cijfertjes. Als u vindt dat u gedetailleerd moet zijn (bijvoorbeeld om aan te tonen dat uw uurtarief alleszins redelijk is), werk de totaalprijs dan uit op een apart vel. Houd de aanbieding zelf zo overzichtelijk mogelijk. Leg daarbij niet te veel accent op de totaalprijs, maar presenteer uw aanbod bijvoorbeeld als volgt: “Voor 8.000 gulden per jaar verzekert u zich vier keer van een personeelsbulletin. Met dit medium versterkt u de loyaliteit van uw medewerkers.”

Vuistregel 7
Lok actie uit: sluit uw offerte af met een voorschot op de opdracht. Hoop dus niet dat u een passende aanbieding hebt gedaan, maar ga ervan uit dat de aanvrager onmogelijk om uw aanbod heen kan. Bijvoorbeeld door te eindigen met: “Wanneer we in week zestien de eerste bespreking beleggen, verschijnt bulletin 1 in juli.” Waarom zou u niet ook alvast het vervolggesprek voorstellen? U kunt het inleiden met de zinsnede: “Ik bel u aanstaande maandag om twaalf uur voor verder afspraken.”

Vuistregel 8
Zorg voor logica: Maak de offerte nooit te lang. twee A4’tjes moeten voldoende zijn. Details kunt u op een bijlage kwijt. Bouw de offerte logisch op: intro – probleemstelling – oplossing – prijs – slot.

Vuistregel 9
Wees persoonlijk: Clichézinnetjes ontkennen dat u gesproken hebt met een mens van vlees en bloed. U hoeft niet terug te komen op die gezellige babbel over oldtimers, maar geeft de offerte wel de sfeer mee die bij uw persoonlijkheid past. Heeft u met meerdere personen gesproken, zorg dan dat ze allemaal een exemplaar van uw offerte krijgen. Let op de juiste schrijfwijze van hun namen.

Vuistregel 10
Geef vorm: Beschouw de offerte als een verlengstuk van uw mailing of advertenties. Het kan daarom geen kwaad om er, ter aanvulling van wat u al heeft getoond en achtergelaten, extra voorbeelden van uw werk aan toe te voegen. Gebruik een keurig mapje waar alles ongevouwen in past. Een representatieve aanbieding is de finishing-touch.
 


Wilt u Meer Omzet Maken met Praktische Verkooptools?

Meld u zich dan vandaag nog aan als gebruiker van de Portal Orders en Opdrachten Binnenhalen

Deze portal bevat vele handige Verkooptools die uw omzet merkbaar zullen vergroten! 

Zoals Software voor het schrijven van een scorende offerte, een sterk Belscript of een wervende verkoopbrief. 

Maar ook Tools voor verkoop via Internet en Social Media en Tools voor verkoop via een Franchise formule. 

En natuurijk tools voor het maken van allerlei marketingplannen en verkoopplannen. 

Met maandelijks een aanvulling van Nieuwe Verkooptools!


Aanmelden 

Meld u aan voor een jaargebruik en ontvang geheel gratis als welkomstgeschenk de Software Offertes Schrijveninclusief een Handige Rekentool en een Boekje met tips over het schrijven van scorende Offertes (Winkelwaarde  EURO 69,- excl. BTW) 

Klik hier voo
r meer informatie

Klik hier om u direct aan te melden 

 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
met goed taalgebruik meer omzet
opvolgen offertes een kwestie van consequent nabellen
offertes maken: schrijf systematische offertes
tips voor uw offerte
tips bij het maken van een offerte
offerte model toepassen zorgt voor hogere offertescore
offerte schrijven voor een dienst: denk er goed over na!
offerte uitbrengen in soorten en maten
offertes schrijven doet u niet voor iedere klant!
offerte versturen ja of nee?



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.