1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Voorbeeld Persbericht: Let op vier belangrijke kenmerken

Een persbericht dat scoort, zorgt ervoor dat de media er daadwerkelijk aandacht aan besteden. Het gaat bij een persbericht maar om één ding. En dat is dat het wordt opgenomen in de vorm van een publicatie in een blad of krant. Daarvoor is nodig dat u nagaat wat de kenmerken zijn van een scorend persbericht. Per kenmerk geven we u een voorbeeld zodat uw persbericht met deze voorbeelden zo effectief mogelijk wordt.

Persbericht Kenmerk 1
De inhoud van het persbericht beperkt zich tot hoofdzaken.


Het lijkt makkelijk, de praktijk van het schrijven van een persbericht is anders! Daarvan zijn vele voorbeelden terug te vinden van persberichten die net scoorden. Kort en bondig schrijven is sowieso een hele kunst, dat geldt zeker voor een persbericht. Velen hebben de neiging om bij het schrijven van een persbericht onnodig uit te wijden. Wees dus zakelijk bij het schrijven van uw persbericht en vermijd subjectieve beschrijvingen. Schrijf alsof het over een ander bedrijf gaat dan uw bedrijf of organisatie.

Persbericht Kenmerk 2
Een korte kop zonder onnodige lidwoorden


De kop van uw persbericht moet kort zijn en geen onnodige lidwoorden bevatten. Dat noemen we telegramstijl. Bij voorkeur moet er een werkwoord in staan. Een goede kop van een persbericht geeft aan wát het nieuws is en om wíe het gaat.




Persbericht Kenmerk 3
De lead van uw persbericht valt direct met de deur in huis en zet uw persbericht helder neer.


De eerste alinea (de lead) geeft antwoord op de vragen wie, wat, waar en wanneer? De erop volgende alinea geeft antwoord op het waarom en hoe. Zorg bij het schrijven voor korte alinea’s rond één afgebakend onderwerp. Zet een kort kopje boven elke alinea zodat de lezer direct ziet over welk onderwerp uw alinea gaat. Dit bevordert het lezen, zeker voor een journalist die haast heeft.

Persbericht Kenmerk 4
De inhoud van een persbericht is zo objectief mogelijk.


Objectief nieuws in een persbericht is een eerste voorwaarde voor succes bij persberichten. U kunt hiervoor gebruik maken van een citaat van een deskundige. Bijvoorbeeld een woordvoerder van een bepaald onderzoek of project. Dat maakt persbericht aansprekend. De volledige tekst van een onderzoeksrapport, lezing of toespraak kunt u eventueel als bijlage meesturen wanneer u verwacht dat bepaalde journalisten daarin interesse hebben. Dit gebeurt vaak bij persconferenties.


Wilt u de communicatie van uw bedrijf verbeteren. Met Handige Communicatie Tools?

Meld u dan aan als gebruiker van de Portal Tools voor de Communicatie Praktijk

Een portal boordevol met Praktische Communicatie Tools, ontwikkeld voor het MKB. 

Bijvoorbeeld een Tool om zelf in vijf stappen een scorend Persbericht te maken. Of een compleet communicatieplan, eenbedrijfspresentatie of een flyer.

De portal bevat tevens verschillende E-books over bedrijfscommunicatie en vele checklists, stappenplannen en modellenvoor elk communicatievraagstuk. 


Klik hier voor meer informatie

KIik hier om u direct aan te melden

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Vergelijkbare artikelen
foto bij uw persbericht
persbericht verzenden via e-mail
voorbeeld persbericht: let op vier belangrijke kenmerken
waarom scoort ons persbericht zo slecht?
persbericht en effectief taalgebruik
persbericht maken vraagt de nodige aandacht en ervaring
succesvol persbericht schrijven? aandachtspunten voor een scorend persbericht
vrije publiciteit: hoe zorgt u voor vrije publiciteit?

Orders en Opdrachten binnenhalen



Commerciële Tools voor meer Omzet (Zowel Off line als Online)

Helpt u dagelijks met Verkooptools, Verkoopmodellen, Checklists en Stappenplannen op het gebied van Marketing & Sales. Lees meer > ...