1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Succesvol persbericht schrijven? Aandachtspunten voor een scorend persbericht

Een goed persbericht zorgt voor gratis publiciteit voor uw organisatie of bedrijf. Het schrijven van een goed persbericht is echter minder makkelijk dan u wellicht denkt. Toch kunt u het heel goed zelf met een beetje hulp van handige software voor het schrijven van een persbericht. Dat scheelt u in elk geval een rekening van uw tekstschrijver.

Stap 1
Gebruik een goed voorbeeld of model van een persbericht


Zorg ervoor dat u de beschikking krijgt over een model of voorbeeld van een goed persbericht. Zeker als het de eerste keer is dat u een persbericht schrijft, is het gebruiken van en zo’n sjabloon voor een persbericht belangrijk. Dit geeft u een structuur die u kunt gebruiken. Heeft u eenmaal software met zo’n sjabloon gevonden dan kunt u dit elke keer als u een persbericht moet schrijven weer gebruiken.

Stap 2
Zorg voor een pakkende titel


Een korte en informatieve titel zorgt voor direct aandacht en vraagt om actie. Kijk eens naar andere titels van persberichten om een idee te krijgen van wat werkt. Zorg ervoor dat de titel van uw persbericht de lezer een idee geeft waar het persbericht over gaat.



Stap 3
Kijk goed naar de inhoud van de eerste alinea

De eerste alinea moet direct de interesse van de lezer opwekken. Lezers verliezen interesse als u ze niet in de eerste paar zinnen weet te pakken. Begin met een item dat te maken heeft met de titel van uw persbericht. Schrijf in uw persbericht over de voordelen die uw bedrijf biedt.
In de korte alinea’s die volgen, werkt u de kern van de eerste alinea verder uit.

Stap 4
Controleer vervolgens uw persbericht op spelling, grammatica en structuur

De zinnen moeten goed lopen, taal- en stijlfouten komen in een goed persbericht niet voor.

Denk aan de basisregels voor het schrijven van een goed persbericht
1. Een persbericht moet een nieuwswaardig feit bevatten.
2. Een persbericht is geen reclametekst.
3. Een persbericht moet kort en bondig zijn.
4. Een persbericht moet een goede kopregel hebben.
5. Een persbericht moet in principe 1-op-1 gebruikt kunnen worden door de redactie.

De verzending/verspreiding
Zet het persbericht ook online. Nu hoeven geïnteresseerden slechts te copy-pasten als ze het nieuws willen verspreiden en hoeven ze niet gedeelten van de tekst over te typen. Zorg voor een goede medialijst! Het succes van een persmailing staat of valt met het vinden van de juiste adressen en de juiste namen van de redacteuren. Denk vanuit het belang van de journalisten. Zij zijn belangrijk voor het succes van uw persbericht. Zij bepalen of iets nieuws is of niet. Schrijf het bericht volledig in dienst van de journalist en het belang dat zijn lezers hebben aan het nieuws.

Digitale hulp bij het zelf schrijven van een persbericht?
Meld u aan als gebruiker van de portal Tools voor de Communicatie Praktijk. U vindt in deze portal vele Communicatie Tools, waaronder een tool om een professioneel persbericht te schrijven.


Wilt u de communicatie van uw bedrijf verbeteren. Met Handige Communicatie Tools?

Meld u dan aan als gebruiker van de Portal Tools voor de Communicatie Praktijk

Een portal boordevol met Praktische Communicatie Tools, ontwikkeld voor het MKB. 

Bijvoorbeeld een Tool om zelf in vijf stappen een scorend Persbericht te maken. Of een compleet communicatieplan, eenbedrijfspresentatie of een flyer.

De portal bevat tevens verschillende E-books over bedrijfscommunicatie en vele checklists, stappenplannen en modellenvoor elk communicatievraagstuk. 


Klik hier voor meer informatie

KIik hier om u direct aan te melden

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Vergelijkbare artikelen
foto bij uw persbericht
persbericht verzenden via e-mail
voorbeeld persbericht: let op vier belangrijke kenmerken
waarom scoort ons persbericht zo slecht?
persbericht en effectief taalgebruik
persbericht maken vraagt de nodige aandacht en ervaring
succesvol persbericht schrijven? aandachtspunten voor een scorend persbericht
vrije publiciteit: hoe zorgt u voor vrije publiciteit?

Orders en Opdrachten binnenhalen



Commerciële Tools voor meer Omzet (Zowel Off line als Online)

Helpt u dagelijks met Verkooptools, Verkoopmodellen, Checklists en Stappenplannen op het gebied van Marketing & Sales. Lees meer > ...