More

    De etalage: wat moet u weten over uw etalage?

    Etalages scheppen een min of meer besloten sfeer. Tegenwoordig overheerst de trend om meer openheid te creëeren. In de meeste branches wordt de etalage bij de winkel getrokken. Wellicht komt dit door de sterke groei van zelfbediening- en zelfkeuzesystemen. Etalages dragen in hoge mate bij aan het winkelplezier en aan de uitstraling van de winkelstraat of het winkelcentrum.

    Doelstelling/vorm

    Let eens op de relatie tussen enerzijds de doelstelling die u kiest en anderzijds de presentatievorm die hierbij het best past.

    Wilt u bijvoorbeeld meer klanten naar uw winkel ‘trekken’, dan zult u waarschijnlijk kiezen voor een promotiegerichte presentatievorm.

    Wilt u de aantrekkelijkheid en de actualiteit van uw aanbod samenbrengen, dan kiest u waarschijnlijk voor een artikelgerichte presentatie.

    Met name grootwinkelbedrijven gebruiken hun etalages steeds meer ter ondersteuning van het winkelconcept en minder voor de uitstalling van producten. Dit stelt nieuwe eisen aan de inrichting van etalages.

    Effecten

    De vorm van uw etalage bepaalt de drempel die u opwerpt voor de klant. Er zijn drie vormen te onderscheiden:

    Een gesloten etalagefront

    Een gesloten etalagefront roept een besloten sfeer op en werkt dus drempelverhogend. Hiermee kunt u echter wel uw exclusiviteit onderstrepen.

    Voorbeelden van branches die hiermee werken, zijn onder meer juwelierszaken en portret- en bruidsfotografen.

    Een open etalage

    Een open etalage biedt de klant een blik op het interieur en werkt derhalve drempelverlagend om naar binnen te komen. Winkels met een open etalage komt u vaak tegen in overdekte winkelcentra en op locaties met zeer veel passanten (zogenoemde A-locaties).

    Buurtwinkels moeten zich vooral richten op aandachtstrekkers, terwijl de winkels in het centrum er vooral voor moeten zorgen dat er geen ‘drempelvrees’ is.

    Inrichting

    Als regel geldt bij de etalageopmaak de kunst van het weglaten en het zorgen voor rust, eenvoud en overzicht. Dit is niet altijd het geval. Bij een schoenenzaak bijvoorbeeld dient de etalage vaak als showroom. Hoe meer hier wordt getoond, hoe beter.

    Het is belangrijk om de inrichting van uw etalage te beperken tot een zorgvuldige selectie uit uw assortiment. In een goed ingerichte etalage wordt vaak iets getoond wat zonder meer opvalt en de aandacht trekt.

    Selectie

    U kunt een selectie maken vanuit de volgende drie invalshoeken.

    Gericht op de consumptie van uw product(en)

    Artikelen worden bij consumptieverwantschap tezamen met aanverwante accessoires gepresenteerd.

    Thematische presentatie

    U kunt thema’s ontlenen aan seizoenen, feestdagen en actuele gebeurtenissen als het WK-voetbal.

    Merkverwantschap

    Bij merkverwantschap is uw etalage opgebouwd rondom een bepaald merk. Hierbij kunt u vaak gebruikmaken van display-materiaal van uw fabrikant. 

    Bewegende displays trekken de aandacht. Uit onderzoek blijkt dat bewegende displays twee keer zoveel aandacht trekken als statische displays. 

    Het is gebleken dat een nieuwe etalagepresentatie niet langer dan gemiddeld twee weken als nieuw wordt ervaren. Verander uw etalage dus regelmatig. Leg daarom in uw etalage zo min mogelijk vaste voorzieningen aan, zoals een vaste indeling en verlichting.

    Do’s and don’ts

    Do’s and don’ts

    Uit onderzoek onder vrouwen van Mare Holland BV in opdracht van de stichting Onderzoek Nederlandse Etalages, blijken de volgende aanbevelingen:

    • Zowel bij het uitkiezen als bij het binnengaan van een winkel is de etalage het eerste criterium.

    • Bij jongeren is de etalage dikwijls bepalend om al dan niet naar binnen te gaan.

    • Een verzorgd geheel en een rustig kleurgebruik vinden de vrouwen een absolute must.

    • Bovendien moet de etalage een goede indruk geven van wat de winkel verkoopt.

    • Ongeveer 95% van de vrouwen wil dat de etalage regelmatig wordt veranderd.

    • De etalage wordt veel gebruikt om ideeën op te doen.

    • De prijs moet duidelijk zichtbaar zijn bij de artikelen.

    • Er ontstaat ergernis als artikelen in de etalage in de winkel niet meer verkrijgbaar zijn.

    • Het aanpassen van de etalage aan de feestdagen moet niet al te vroeg gebeuren; 

    Periode vóór de feestdag
    • Sinterklaas en Kerstmis circa drie tot vier weken
    • Pasen twee weken
    • Koninginnedag, één week
    • vader- en moederdag,
    • Valentijnsdag etc.

    Belang etalages

    Nogal wat etalages lijken sterk op elkaar. Aantrekkelijke etalages moeten ervoor zorgen dat de consument de straat op gaat. Zorg ervoor dat ze aantrekkelijk zijn. Bezuinigen op uw etalageopmaak is daarom niet aan te bevelen. 

    Laat uw etalage en display verzorgen door iemand met verstand van zaken. U kunt daarbij denken aan:
    • een freelance etaleur;
    • steun vanuit het samenwerkingsverband van uw franchise-organisatie of inkoopcombinatie;
    • steun van de zijde van de fabrikant of importeur.

    Checklist

    Voor het beoordelen en mogelijk veranderen van uw etalage kunt u gebruik maken van de checklist Etalage. 

    • Welke doelstelling hebt u gekozen voor uw etalage?

    • Past de vorm van uw etalage hierbij?

    • Past het soort presentatie van uw etalage hierbij?

    • Hoelang duurt het bij u gemiddeld voordat u uw etalage vernieuwt?

    • Komt uw etalage verzorgd over en is het kleurgebruik rustig?

    • Geeft uw etalage een goede indruk van wat uw winkel verkoopt?

    • Zijn de prijzen duidelijk zichtbaar bij de artikelen?

    • Zijn de artikelen uit uw etalage ook direct verkrijgbaar in uw winkel?

    Social media

    Recente Artikelen

    Populaire Artikelen

    Gerelateerde artikelen