Er zijn natuurlijk heel wat ecologische redenen om te kiezen voor een elektrische auto, want deze voertuigen stoten geen CO2 uit. Dit draagt bij aan een beter klimaat en tegelijkertijd geeft het jouw bedrijf ook een meer ecologische uitstraling, wat consumenten steeds belangrijker vinden. Deze ecologische uitstraling kan wel degelijk financiële voordelen opleveren. Daarnaast is een elektrische auto ook belastingtechnisch een interessante investering. Op verschillende manieren wordt de elektrische auto namelijk fiscaal bevoordeeld ten opzichte van de brandstofauto. We lichten het toe.
Lagere bijtelling
Indien je met een zakelijke auto ook privé rijdt, beschouwt de Belastingdienst dit als een verborgen inkomen. Daarom dien je hier bijtelling over te betalen. Dit geldt zowel voor brandstofauto’s als voor elektrische auto’s. Enkel is het bijtellingspercentage bij elektrische auto’s lager: 16% in plaats van 22% (2024). Hierdoor betaal je minder belastingen bij het privégebruik van een elektrische auto. Houd er wel rekening mee dat het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s de komende jaren zal stijgen. Uiteindelijk zullen elektrische auto’s aan hetzelfde bijtellingspercentage worden onderworpen als brandstofauto’s. Indien je de auto enkel voor zakelijke ritten gebruikt en over een goede rittenregistratie beschikt, hoef je hoe dan ook geen bijtelling te betalen.
Geen BPM en motorrijtuigenbelasting
Particuliere rijders én ondernemers betalen geen motorrijtuigenbelasting en BPM op elektrische auto’s. Dat komt onder meer omdat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten, want bij de BPM-berekening houdt men rekening met deze CO2-uitstoot. Daarnaast is het een beslissing om de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren. Houd er wel rekening mee dat het ook hier gaat om een uitdoofregeling. Dit wil zeggen dat er in de toekomst wel motorrijtuigenbelasting zal moeten worden betaald op elektrische auto’s.
Fiscaal voordeel laadpaal
Er bestaan niet alleen fiscale voordelen voor de elektrische auto zelf, maar ook voor de laadpaal die vereist is om de auto van stroom te voorzien. Zo kun je de aanschaf- en plaatsingskosten van een laadpaal voor zakelijk gebruik deels afschrijven onder de zogeheten Vamil- en MIA-regelingen. Houd er wel rekening mee dat deze regelingen niet meer van toepassing zijn op de elektrische auto zelf, hoewel er nog altijd uitzonderingen zijn voor bijvoorbeeld auto’s met geïntegreerde zonnecellen en de meeste elektrische bestelwagens.
Subsidies
Sommige gemeenten hebben ook zelf subsidies of regelingen om elektrische auto’s en/of laadpalen interessanter te maken. De situatie verschilt per gemeente, maar de website Nederland Elektrisch heeft dit in een overzicht verzameld. In Den Haag is het bijvoorbeeld mogelijk om de plaatsing van een gratis laadpaal aan te vragen. Er zijn ook meer algemene subsidies die interessant kunnen zijn, zoals de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Deze subsidieregeling loopt nog tot eind 2024. Het subsidiebedrag kan oplopen tot 5.000 euro. Het dient hiervoor te gaan om een nieuwe elektrische bedrijfsauto.
Lagere gebruikskosten
De kosten per kilometer liggen aanzienlijk lager dan bij brandstofauto’s. Dit wordt voor een groot deel veroorzaakt door de lagere elektriciteitsprijzen in vergelijking met de prijzen bij benzine of diesel. Bovendien zijn elektrische auto’s onderhoudsvriendelijker, omdat ze minder bewegende onderdelen hebben die aan slijtage onderhevig zijn. Dit resulteert in lagere onderhouds- en reparatiekosten. Het is wel belangrijk om slim te laden. Zeker dynamische energiecontracten bieden wat dit betreft veel mogelijkheden. Ook gebruikmaken van zelf opgewekte zonne-energie is wat dit betreft belangrijk.