De tijd dat je om te kunnen werken ook daadwerkelijk op je werkplek aanwezig moest zijn, die ligt ver achter ons. Inmiddels vinden we het de normaalste zaak van de wereld dat we altijd en overal in kunnen loggen op onze werkmail, en zelfs bij de programma’s en documenten kunnen die we nodig hebben. Telefonisch bereikbaar zijn we uiteraard ook, via onze mobiele telefoon maar ook via ‘vaste’ nummers die daar moeiteloos en automatisch naar worden doorgeschakeld. We weten inmiddels niet beter. Toch zijn deze ontwikkelingen eigenlijk nog behoorlijk nieuw, en heeft het grootste deel van de werkenden ook de tijd waarin dit helemaal nog niet kon wel meegemaakt.
Van vast naar mobiel
De eerste verandering was de overgang van de vaste telefoon naar de mobiele telefoon. Hierdoor konden we ook onderweg zakelijke gesprekken voeren, of thuis, na werktijd. Maar eigenlijk hebben alle veranderingen die hierna kwamen dezelfde basis: van een vaste plek gingen we naar mobiele oplossingen.
Natuurlijk ligt het internet daaraan ten grondslag. Daardoor konden er plots verbindingen gemaakt worden om snel en makkelijk data te verzenden. Door alle mogelijkheden volop te benutten, hoefden steeds meer zaken niet meer op een vaste, fysieke locatie plaats te vinden, maar gingen we meer en meer ‘de cloud’ gebruiken om vanuit te werken. Geen vaste servers meer die zich in een kantoorgebouw bevinden, waar alle medewerkers vervolgens ook moeten zijn om bij hun werk te kunnen. Nee, de techniek bevindt zich meer en meer online; oplossingen als Microsoft Azure richten zich er volledig op.
Veranderingen achter en voor de schermen
Het werken vanuit de cloud vraagt in eerste instantie vooral om flexibiliteit achter de schermen, waar een volledig andere manier van beheer moet worden opgezet. Als er iets niet naar behoren werkt even de server met eigen ogen bekijken is nauwelijks meer een optie, er kan hooguit online worden bekeken welke problemen zich voordoen. Even wennen, als je dit altijd zo gedaan hebt! Ook veiligheid is natuurlijk een belangrijke kwestie: als zaken zich opeens op een plek op het internet bevinden, en niet meer lokaal, is een toepassing als Azure Sentinel hard nodig om de boel veilig te houden.
De veranderingen voor de schermen, voor de medewerkers, zijn ook groot, maar dan op een heel andere manier. Ja, zij hebben ook even moeten wennen dat zij geen documenten meer ergens op een fysieke harde schijf op konden slaan, maar dit voortaan in de cloud moesten doen. Maar zij zien ook vooral alle voordelen, zonder zelf altijd in de gaten te hebben dat deze ook uit de cloud afkomstig zijn.
14
Inspark (teksten baseren op de informatie van hun website en artikelen)
Microsoft Azure
Microsoft Power Platform