Een Telefoonscript is eigenlijk niet meer dan een paar standaardzinnen in een vaste volgorde. Een goed Telefoonscript helpt u uw telefoongesprek te structureren en te leiden naar een goed eindresultaat (namelijk de bestelling of de afspraak). Hierna vindt u per onderdeel een aantal praktische adviezen voor het schrijven van een professioneel Telefoonscript.
Schrijven van een Telefoonscript: de voorbereiding
Lees het Telefoonscript goed door voordat u gaat bellen. Zodat het Telefoonscript vers in uw geheugen zit. Lees niet vanaf papier. Dat komt geforceerd over. Praat zoals u bent zodat u natuurlijk overkomt. Houd u in de grote lijnen wel aan de vragen, maar probeer ook goed te luisteren naar uw klant. Speel zo nodig in op opmerkingen en vragen van degene die u belt.
Schrijven van een Telefoonscript: begroeten en voorstellen
Spreek uw eerste zin (wie bent u en namens wie belt u?) langzaam en duidelijk uit. Zo geeft u degene aan de andere kant van de lijn de tijd om te wennen aan uw stem. Spreek duidelijk uw naam en firmanaam uit zodat deze beide namen goed blijven hangen bij uw klant.
Schrijven van een Telefoonscript: Wat is de reden van bellen?
Licht de aanleiding van uw telefoongesprek kort toe. Mensen die u belt, willen graag weten waarvoor u ze belt. Wees daarbij vooral eerlijk. Als later tijdens het gesprek blijkt dat u voor heel iets anders belt dan u in eerste instantie heeft aangegeven, is de kans op succes nagenoeg verkeken.
Schrijven van een Telefoonscript: Stel een open en positieve vraag
Informeer bij de klant op een positieve manier naar de behoefte aan uw producten of diensten. Luister goed naar het antwoord en haak daar bij uw volgende vraag op in. Zo ontstaat de interactie die u nodig heeft om de interesse van de ander te wekken. Stel altijd een open vraag (dat is een vraag waarop de ander niet alleen maar “ja” of “nee” kan antwoorden).
Schrijven van een Telefoonscript: Vraag door
Het is belangrijk om goed te luisteren naar het antwoord op de vragen die u de klant stelt. Een klant vind het prettig als u laat merken dat u oprecht geïnteresseerd bent in de gegeven antwoorden. Als een klant merkt dat u niet in staat bent om op zijn of haar vragen te reageren, is de kans groot dat deze afhaakt. Houd daarom niet teveel vast aan uw Telefoonscript. U bent dan immers niet in staat om eventuele vragen te beantwoorden.
Schrijven van een Telefoonscript: Stuur aan op een afspraak
Het doel van uw gesprek is om iets te verkopen en daarvoor een afspraak te maken. Hou dit doel goed voor ogen, zonder al te opdringerig over te komen.
Schrijven van een Telefoonscript: Bevestigen afspraak
Het is belangrijk om de gemaakte afspraak nog even te bevestigen, indien mogelijk ook per e-mail. Zodat de ander de afspraak in zijn agenda zet en zeker weet dat hij u goed heeft begrepen. Vraag daarom of het mogelijk is een afspraakbevestiging te sturen.
Schrijven van een Telefoonscript: Neem positief afscheid
Zorg voor een positieve afsluiting van het gesprek, ook als de klant geen interesse heeft getoond. Het is jammer als iemand geen interesse heeft, maar blijf altijd beleefd.