More

    Wegwijs in de wondere wereld van de zoekmachines

    Zijn er dagen waarop jij geen zoekmachine gebruikt? Die kans is klein, want zelfs zonder het te merken zijn we er steeds vaker op te vinden. Willen we naar een website surfen, dan typen we vaak alleen nog maar een zoekwoord in onze browser in. Een zoekmachine tovert vervolgens binnen een mum van tijd de juiste resultaten tevoorschijn. Hoe doen ze dat toch? En wat kun je er als eigenaar van een website aan doen om hoog in die resultaten te staan?

    Hoe werken ze eigenlijk?

    Hoe zoekmachines precies werken, dat is een goed bewaard geheim. Niemand weet dat helemaal precies, behalve de mensen die ze gemaakt hebben uiteraard. Die kunnen het op hun beurt meestal echter nauwelijks uitleggen aan iemand die wat minder verstand heeft van de materie, want de werking is op zijn zachtst gezegd behoorlijk ingewikkeld te noemen.

    Zoekmachines zijn er eigenlijk al sinds we op grotere schaal gebruik gingen maken van het internet. Al die websites over allerlei onderwerpen die er toen ontstonden waren leuk, maar hoe kon je ze als gebruiker vinden als je de exacte URL niet kende? Zoekmachines boden uitkomst: als je naar een website over een bepaald land zocht, of informatie over een dier, dan ging je naar een zoekmachine, typte het land of dier in de zoekbalk, en zag vervolgens de resultaten. Dat waren er toen nog veel minder dan nu, overigens, soms pasten ze gewoon op één enkele pagina.

    Tegenwoordig doen ze eigenlijk nog steeds hetzelfde, maar dan op veel grotere schaal. Zelf naar een zoekmachine surfen hoeft niet meer, als je gewoon iets in de adresbalk van je browser typt gaat er meestal vanzelf wel eentje voor je aan het werk. En was het eerst het vinden van websites dat belangrijk was, is het nu vooral het ordenen. Want met bijna ontelbaar veel websites over ieder mogelijk onderwerp, willen zij de gebruikers vooral de meest relevante resultaten laten zien.

    Zorgen voor betere resultaten

    Als website-eigenaar vind je het natuurlijk belangrijk dat een zoekmachine jouw site relevant vindt, zodat deze hoog in de resultaten wordt getoond. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Een goede linkbuilding strategie kan je erbij helpen, linkjes op de juiste plekken op het internet maakt je site relevanter voor zoekmachines. Om dat goed voor elkaar te krijgen, kun je het best je linkbuilding uitbesteden. Het is namelijk echt een vak apart, waarbij een goedgeplaatst linkje prima resultaten kan geven, maar een link op de verkeerde plek juist je positie kan verslechteren. Wil je het goed doen, en werk maken van je resultaten in zoekmachines, schakel dan wat hulp in.

    Social media

    Recente Artikelen

    Populaire Artikelen

    Gerelateerde artikelen