More

    Hoe krijg je alsnog het geld van een klant die niet betaald?

    Heb jij een klant al meerdere facturen gestuurd, maar zijn deze nog steeds niet betaald? Dat is natuurlijk enorm vervelend. Hier zijn verschillende dingen die je er tegen kan doen. Allereerst ga je meerdere malen herinneringen sturen. Deze zorgen ervoor dat de klant weet dat hij nog moet betalen. Daarnaast kun je ook een incassobureau inschakelen. Deze gaan voor jou achter de wanbetaler aan om alsnog het geld betaald te krijgen. In dit blog bericht willen we je graag meer vertellen over hoe je alsnog je geld kunt krijgen van een klant die niet betaald.

    Eerste herinneringen sturen

    Je kent het vast wel. Je stuurt een factuur naar de klant met een betaaltermijn van 15 tot 30 dagen. Nadat deze dagen verstreken zijn, merk je echter dat de klant nog steeds niet betaald heeft. Hierop stuur je vervolgens een herinnering. Nadat deze herinnering er ook alweer 30 dagen uit is, heeft de klant nog steeds niet betaald. In dit geval ga je over tot de 2e en laatste herinnering. Zorg er dan voor dat je in deze herinnering vermeld dat dit de laatste kans is voor de klant en dat je anders een incassobureau moet inschakelen. Dit zorgt er namelijk direct voor dat je klant weet dat hij moet gaan betalen. Als dit nog steeds geen effect heeft, komt het incassobureau in zijn werk.

    Wat doet een incassobureau?

    Als je ervoor hebt gekozen om een incassobureau in te schakelen, gebeurd er eigenlijk praktisch hetzelfde. Het incassobureau begint ook altijd met betalingsherinneringen te sturen. In veel gevallen worden deze ook sneller betaald. Als dit echter niet het geval is, kunnen zijn verdere stappen ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld contact proberen te leggen met de klant zijn. Dit kan via de telefoon, mail of persoonlijk zijn. Met dit contact wordt geprobeerd om de klant alsnog te laten betalen. Doordat je er zelf niet meer achteraan hoeft, scheelt dit enorm veel tijd. Een incassobureau werkt daarnaast ook vaak met een no cure no pay garantie. Hierdoor kost het je geen geld voordat je klant betaald heeft.

    Wat als het nog steeds niet werkt?

    Heb je een incassobureau ingeschakeld, maar betaalt de klant nog steeds niet? Dan kun je er ook voor kiezen om juridische stappen te ondernemen. De meeste incassobureaus kunnen je ook hierbij helpen. Een juridische procedure kost echter wel geld. Pas als je de zaak gewonnen hebt en de klant wordt gedwongen om te betalen door de rechter, krijg je deze gemaakte kosten terug. Om deze reden is het ook de allerlaatste optie die je hebt. Uiteindelijk krijg je dus altijd wel je factuur betaald!

    Social media

    Recente Artikelen

    Populaire Artikelen

    Gerelateerde artikelen