Als u offertes maakt en uitbrengt dan komt het u bekend voor. U heeft een offerte uitgebracht en de klant tekent pas voor akkoord na een paar maanden. Lang niet altijd zult u daar blij mee zijn. Want prijzen kunnen tussentijds stijgen en uw planning houdt geen rekening met offertes die maanden later nog een keer getekend retour komen.
Geen geldigheidstermijn noemen in uw offerte
Noemt u geen geldigheidstermijn in uw offerte dan staat u minder sterk als u de klant laat weten dat de offerte niet meer geldig is. U loopt het risico dat
de klant laat weten dat u zich aan uw afspraken moet houden en dat wat hem betreft de offerte nog steeds geldig is. En dat er dus een overeenkomst is tussen u en de klant. Veel problemen dus die u goed kunt voorkomen.
Juridische bepalingen rond de geldigheid van uw offerte
U kunt een offerte vrijblijvend uitbrengen of u kunt een termijn noemen. Vrijblijvend houdt in dat u de offerte kunt intrekken of inhoudelijk mag wijzigen. Bijvoorbeeld de prijs. Dit kan zelfs nog nádat de klant uw offerte al aanvaard heeft. Doe dit dan wel onmiddellijk na de aanvaarding door uw klant. Daar mogen niet vele dagen tussen zitten.
Een termijn (“Deze offerte is 21 dagen geldig”) betekent dat uw aanbieding definitief is. U mag dus uw prijs ook niet meer aanpassen, behalve als er duidelijk sprake is van een vergissing. Bijvoorbeeld als u een nul vergeet en nieuwe een auto aanbiedt voor € 3.900,- in plaats van € 39.000. Iedereen weet dan direct dat dit nooit kan. Zo’n rekenfout kan de verkoper terugdraaien.
Offerte geheel vrijblijvend aanbieden
Veel ondernemers die een offerte schrijven, kiezen ervoor om zo weinig mogelijk risico te lopen door hun offertes “geheel vrijblijvend” aan te bieden. Juridische gezien begrijpelijk want alleen dan kunnen ze er nog onderuit. Commercieel gezien komt u veel sterker over als uit uw offerte blijkt dat u ook vierkant achter uw aanbod staat. Als u zeker bent van uw zaak, dan is een juridische clausule niet noodzakelijk.
Wel een geldigheidstermijn in uw offerte noemen
Om het risico van sterke prijsstijgingen te vermijden, kunt u maar beter wel een geldigheidstermijn vermelden in uw offertes. Ook voor het maken van een planning is het beter dat u de geldigheid van uw offertes beperkt houdt. Een offerte belt u altijd na. Doe dit op het moment dat de geldigheidstermijn van de offerte dreigt te verlopen. U heeft dan een goede reden om telefonisch contact op te nemen.