More

    Tips voor uw offerte

    Het schrijven van een offerte is een kunst op zich. Een goede offerte is een belangrijke succesfactor bij uw verkoopactiviteiten. Een slechte offerte een faalfactor. Als u er even over nadenkt, begrijpt u direct waarom het zo belangrijk is om goed naar uw offerte te kijken. In veel gevallen heeft u al redelijk veel verkoopkosten gemaakt vanwege een persoonlijk bezoek aan uw klant (kosten per bezoek: gemiddeld € 225,-). Uitgereikt verkoopmateriaal en demo’s kosten u ook geld. Het is dan ook zaak uw verkoopdoel daadwerkelijk te gaan halen en niet de kans te lopen vanwege een slechte offerte te worden afgewezen door uw klant.Geef dus voldoende aandacht aan het schrijven van uw offerte. U zult zien dat het schrijven van een offerte minder moeilijk is dan u wellicht denkt. Als u de hierna volgende Tips voor het Schrijven van een offerte maar opvolgt. 

    Scoringspercentage zo hoog mogelijk

    Zorg ervoor dat uw scoringspercentage zo hoog mogelijk is, door de volgende tips voor uw offerte op te volgen.

    Offerte tip 1

    Maar een offerte nooit langer dan twee A4’tjes.
    Heeft u meer informatie dan u in uw offerte kunt stoppen? Stop het dan in een bijlage bij uw offerte. Dat zorgt voor overzicht in uw offerte. Uw klant is er blij mee!

    Offerte tip 2

    Zet alle technische details en informatie in de bijlagen.
    Technische details en informatie horen niet thuis in de offerte zelf! Zet ze in de bijlage bij de offerte.

    Offerte tip 3

    Maak de offerte persoonlijk, maar gebruik geen voornamen.
    Bij schrijven van een offerte maakt u geen gebruik van voornamen. Dan wordt een offerte teveel een onderonsje. En dat is niet zakelijk, terwijl een offerte altijd zakelijk is.

    Offerte tip 4

    Gebruik bij het schrijven van uw offerte geen standaardzinnen en –openingen.
    Uw bedrijf is bijzonder, uw product of dienst is bijzonder en u bent als verkoper bijzonder. Waarom zouden uw zinnen in de offerte dan standaard, saai, oubollig en ambtelijk zijn? Bij het schrijven van uw offerte dus geen saaie zinnen!

    Offerte tip 5

    Gebruik bij het schrijven van uw offertes geen lange en hoogdravende teksten.
    Lange teksten met dito lange zinnen en tussenzinnen in uw offerte zijn niet om door te komen. Houd uw offerte dus kort, fris en leesbaar! Iedereen moet de tekst van uw offerte direct kunnen begrijpen, welke opleiding de lezer ook heeft gevolgd.

    Offerte tip 6

    Vermijd hulpwerkwoorden.
    Hulpwerkwoorden geven in uw offerte onbedoeld twijfel weer vanuit uw kant. Wees zeker van u zelf en laat dat doorklinken in uw offerte!

    Offerte tip 7

    Schrap het woord ‘vrijblijvend’ uit uw gedachten en uit de offerte.
    Dit woord heeft een puur juridische betekenis en is bedoeld om u in te dekken tegen onbedoelde aanbiedingen van uw kant. Een vrijblijvende offerte kunt u juridische gezien nog herroepen. Zorg ervoor dat uw offerte geen fouten bevatten en dat u vierkant achter uw aanbod staat. Straal bij het schrijven van uw offerte zekerheid uit.

    Offerte tip 8

    Maak in uw offerte geen gebruik van onderstrepingen, vette letters, cursieve druk, etcetera.
    Dat maakt een offerte druk en geeft de sfeer van een kermis. Houd uw offerte beschaafd en rustig.

    Offerte tip 9

    Vermeld nooit dat de klant kan bellen bij eventuele vragen of onduidelijkheden.
    Bedenk bij het schrijven van uw offerte dat deze absoluut geen onduidelijkheden mag bevatten. De klant mag alleen nog bellen als deze meer informatie wil.

    Offerte tip 10

    Zorg er voor dat de prijs niet de doorslaggevende factor is in de offerte.
    Benadruk bij het schrijven van uw offerte de gebruiksvoordelen van uw product, zoals service en kwaliteit. Is de prijs in uw offerte doorslaggevend, leg dan sterk de nadruk op de prijs en laat deze opvallen in uw offerte.

    Offerte tip 11

    Laat nooit het initiatief voor opvolging aan de klant/prospect over, maar vermeld wanneer uzelf contact opneemt.
    Legt u de bal bij de klant dan loopt u het risico dat u er nooit meer wat van hoort en dat uw verkooppogingen op niets uitlopen. Schrijf dus in uw offerte dat u contact zult opnemen en wanneer u dat van plan bent te gaan doen.

    Offerte tip 12

    Dubbelcheck de offerte op schrijf- en taalfouten. 
    Een taalfout in een offerte is een ‘onbedoeld brevet van onvermogen’. Een klant denkt bij zichzelf: “Als dit bedrijf niet eens een offerte in goed nederlands kan opstellen, hoe zal het dan zijn gesteld met het product of dienst?” Let dus bij het schrijven van uw offerte op uw taalgebruik.

    Succes met uw offertes!

    Social media

    Recente Artikelen

    Populaire Artikelen

    Gerelateerde artikelen