Het lijkt misschien alsof offline promotie vandaag de dag niet veel meer uithaalt, maar niets is minder waar. Natuurlijk is het online promoten van je bedrijf of merk tegenwoordig enorm belangrijk, maar dat betekent niet dat je offline niets meer hoeft te doen. Het hangt wel af van wat je verkoopt of welke diensten je aanbiedt, maar over het algemeen heeft ieder bedrijf ook nu nog baat bij offline marketing. In dit artikel geven we je tips voor het offline promoten van jouw bedrijf of merk!
1. Flyers laten maken
Dit klinkt waarschijnlijk als een wel erg ouderwetse, maar toch is het nog steeds een goede manier van promotie. Zelf een flyer maken is wel te doen als je een beetje creatief bent en weet hoe je programma’s zoals Adobe Indesign moet gebruiken. Weet je dit niet, dan kun je ook flyers laten ontwerpen door een bedrijf of door een freelance designer. Wat wel belangrijk is, is dat je een duidelijke huisstijl hebt, zodat de flyers die gemaakt worden aansluiten bij deze huisstijl. Dit draagt bij aan de naamsbekendheid van het bedrijf en zo wordt het veel makkelijker om je bedrijf onder de aandacht te brengen.
2. Op een beurs staan met je bedrijf
Beurzen zijn nog steeds een erg effectieve manier om te netwerken en om andere bedrijven en potentiële klanten kennis te laten maken met jouw product of dienst. Vooral als je een product of dienst verkoopt die nogal nieuw is, is het slim om op beurzen te gaan staan. Op die manier kun je sceptische klanten namelijk laten zien dat jouw product of dienst werkt en waardevol kan zijn voor hen. Of jij je nu richt op bedrijven of op consumenten, een beurs is een goede manier om jouw bedrijf offline te promoten.
3. Kaartjes laten maken
Een bedrijfskaartje is echt nog steeds belangrijk om te hebben, ouderwets is het zeker niet. Als je ergens aan de praat raakt met iemand die een potentiële klant blijkt te zijn met interesse in jouw dienst of product, wil je diegene natuurlijk een kaartje kunnen geven. Dit komt veel professioneler over dan wanneer je iemand simpelweg je telefoonnummer of e-mailadres geeft. Daarnaast zijn de kosten van bedrijfskaartjes vandaag de dag niet meer zo hoog. Het is dus een laagdrempelige manier van offline promotie.
4. Advertenties plaatsen
Nu we zien dat Google het steeds moeilijker krijgt met het adverteren, is het het wellicht ook eens verstandig om te kijken naar advertenties te laten plaatsen in kranten of tijdschriften. In sommige vakgebieden is het erg waardevol om bijvoorbeeld een advertentie te plaatsen in een vakblad of het magazine van een vereniging in de vorm van een advertorial.
5. Een magazine maken
Je kunt er ook voor kiezen om als bedrijf een eigen magazine uit te gaan geven. Dit kun je eenmalig doen, bijvoorbeeld voor een jubileum, maar je kunt ook ieder kwartaal een magazine uitgeven.